Friday, February 18, 2022

Pole head ilma halvata...


    Meedia[1] - nagu selgub siis toob see meile uudised, meelelahutust, reklaami ja teateid sõpradelt. 

Tavameedia võiks olla traditsiooniline meedia nagu ajalehed, ajakirjad, TV ja raadio. Traditsiooniline

meedia on juba väga pika ajalooga ja tehnoloogia kasvuga aina rohkem mõjutatud uusmeedia poolt.

Inimestel on informatsiooni käes rohkem kui kunagi varem ja see on ühtlasi nii hea kui halb. Info

kasvuga tekib olukord kus on mõneti palju raskem orienteeruda infoväljas mis on nii mahukas, kirju ja

suures osas kahjuks täis ka saasta. Informatsiooni üleküllus [2] kummitab nii mõndagi meist - kes selle

käes vaevleb ning kes ei lase ennast sellest häiridagi ja sööb ära kõik mis lusika peal ette söödetakse.

    Ma olen ikka püüdnud elada teadmisega, et informatsiooni tuleb hankida, läbi töödelda ja siis selle

põhjal omad otsused teha. Samas ei ole ka halba ilma heata.... Kõik see meedia mis meile täna kättesaadav

on, teeb avastamise ja uue informatsiooni hankimise väga lihtsaks. Omakorda peaks see meid jälle ka 

tegema ettevaatlikuks. Arvan, et inimest kallutada on eriti lihtne talle huvipakkuvat teemat käsitledes. 

    Veel väga hea ja ka halb uusmeedia levikuga kasvav asi on sõnavabadus ja anonüümsus. Oma artiklis 

"Sõnavabadusest ajuvabaduseni" [3] kirjutab Ülo Mattheus: Pidurdamatu sõnavabadus on välja toonud 

kõik selle, mis varem jäi varjule aju kõige sügavamatesse kihistustesse, nagu instinktid, võõrahirm või 

viha, mida hoidsid seal kinni hea lastetuba, hea haridus, tavad ja kombed, kinnistunud reeglistik, kultuur 

kui niisugune. Samuti on toonud uusmeediaga kasvav sõnavabadus ja anonüümsus meile suuri paljastusi

mis ei oleks võibolla ilmavalgust näinud kui inimesel ei oleks võimalust ennast kulisside taga varjata.

    Kuid kuidas see kõik on mõjutanud tavameediat? Ei teagi kui palju saabki enam seda väljendit 

kasutada.  Uusmeedia ongi meie traditsiooniline meedia. Ajakirjanik ei pea enam pommuudise 

kirjutamiseks kontorist välja minema vaid saab selle interneti avarustesse sukeldudes ära tehtud. Uudised

ning kõik muu "meedia" tuleb meile otse tasku. Nüüd kannatavad inimesed "FOMO"[4] all. Äkki see ongi

siis see ilma jäämise hirm mis sunnib meid seda ekraani iga mõne hetke tagant vaatama ja sotsiaalmeediat

läbi rullima.

[1] - https://eis.ekk.edu.ee/eis/lahendamine/8199

[2] - https://whatis.techtarget.com/definition/information-overload

[3] - https://sirp.ee/s1-artiklid/c9-sotsiaalia/sonavabadusest-ajuvabaduseni/

[4] - https://www.merriam-webster.com/dictionary/FOMO

No comments:

Post a Comment

  E-ITSPEA 14     Telia Company vastutustundliku ärilise käitumise koodeks [1]. Pole küll IT -eetikakoodeks aga paljud punktid puudutavad ka...